Projekt "Platy úředníků" je součástí Hlídače státu. Snažíme se, aby stát hospodařil transparentně a efektivně. Velká část pozic, o kterých zveřejňujeme výši platů, nejsou pod služebním zákonem, ale jejich platy se stanovují podle zákona.
Konkrétně podle zákona č. 236/1995 Sb., což je zákon o „platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu“ nebo podle zákona č. 201/1997 Sb. „Zákon o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů“.
Aktuální znění celého zákona včetně jeho historie i novelizací je v databázi Zákony pro lidi.
V zákoně č. 236/1995 Sb. můžeme nalézt definici platu:
Tyto platy jsou závislé na průměrném platu v České republice a násobí se určitým koeficientem na základě konkrétní funkce. Důležitá je zde tzv. „platová základna“, která se definuje pomocí průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok [1]. Tato průměrná mzda je poté násobena určitým koeficientem. Výši platové základny pro příslušný kalendářní rok vyhlašuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ve Sbírce zákonů sdělením. Platová základna se liší pro představitele státní moci a pro soudce.
Pro představu, jak se předmětná platová základna postupně zvyšuje, si můžete prohlédnout následující tabulku, ve které můžete vidět vývoj platové základny za poslední roky.
Tabulka 1: Platová základna pro představitele státní moci a soudce
Rok | Představitele státní moci | Soudci |
2016 | 60 815,65 Kč | 77 637 Kč |
2017 | 65 733,50 Kč | 80 490 Kč |
2018 | 70 195 Kč | 84 234 Kč |
2019 | 76 245 Kč | 91 494 Kč |
2020 | 84 060 Kč | 100 872 Kč |
Rok | Představitelé státní moci |
2016 | 60 816 Kč |
2017 | 65 734 Kč |
2018 | 70 195 Kč |
2019 | 76 245 Kč |
2020 | 84 060 Kč |
2021 | 84 060 Kč |
2022 | 84 060 Kč |
2023 | 94 758 Kč |
2024 | cca 108 000 Kč |
Plat je přesně určován koeficientem, například prezidentu republiky náleží plat určený z platové základny platovým koeficientem ve výši 3,60. Ústavní soudci dostávají plat na základě platové základny pro soudce zvýšené koeficientem 2,06, která je dále navýšena o 0,84 pro předsedu Ústavního soudu a o 0,43 pro místopředsedu Ústavního soudu. Tabulka 2 ukazuje vybrané pozice a jejich platové koeficienty.
Tabulka 2: Vybrané pozice a platové koeficienty
Pozice | Koeficient |
Prezident | 3,6 |
Ústavní soudce | 2,06 |
Místopředseda Ústavního soudu | 2,06 + 0,43 |
Předseda Ústavního soudu | 2,06 + 0,84 |
Člen Nejvyššího kontrolního úřadu | 1,52 |
Viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu | 2,06 |
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu | 2,5 |
Člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání | 1,08 |
Místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání | 1,19 |
Předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání | 1,3 |
Člen Rady Českého telekomunikačního úřadu | 1,52 |
Předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu | 2,06 |
Soudcům se plat určuje také na základě platového koeficientu uvedeným výše, ale mění se v závislosti na počtu let, dále se některým soudcům tento koeficient dále zvyšuje v závislosti na pozici a konkrétním soudu (například zda je soudce předseda atd.), jak ukazuje tabulka 3.
Tabulka 3: Platové koeficienty soudců
Okresního soudu | Krajského soudu | Vrchního soudu | |
0,88 | 0,96 | 1,05 | do ukončení 5. roku |
1,01 | 1,09 | 1,17 | od počátku 6. roku |
1,14 | 1,26 | 1,33 | od počátku 9. roku |
1,22 | 1,35 | 1,47 | od počátku 12. roku |
1,30 | 1,44 | 1,60 | od počátku 15. roku |
1,35 | 1,53 | 1,68 | od počátku 18. roku |
1,39 | 1,56 | 1,72 | od počátku 21. roku |
1,43 | 1,59 | 1,75 | od počátku 24. roku |
1,46 | 1,64 | 1,80 | od počátku 27. roku |
1,51 | 1,67 | 1,84 | od počátku 30. roku |
Kromě platu mají představitelé státní moci a soudci také nárok na náhrady výdajů a naturální plnění. Náhrady výdajů a naturální plnění jsou přesně definovány zákonem č. 236/1995 Sb. Náhrady výdajů a naturální plnění se liší podle konkrétní funkce, například prezident dostává zvláštní víceúčelovou paušální náhradu ve výši 335 % platové základny a naturální plnění zahrnující užívání služebního vozidla s řidičem i bez něho k výkonu funkce nebo v souvislosti s ním a k osobní dispozici, užívání nemovitostí tvořících sídlo prezidenta republiky, úhrada zdravotních služeb, a zřízení a užívání dvou účastnických telefonních stanic. Soudci mají zase nárok na víceúčelovou paušální náhradu ve výši 5,5 % platové základny.
V budoucnu je však možné čekat určité zmrazení platu představitelů státní moci a jisté metodologické změny pro výpočet platové základny se týkají i soudců, více například zde: http://www.ceska-justice.cz/2018/02/soudcu-se-zmrazeni-platu-politiku-nedotkne-pozivaji-zvysene-ochrany-sve-nezavislosti/
Zákon č. 143/1992 Sb. Definuje platy státních zástupců. Logika je podobná jako v zákoně, který upravuje platy představitelů státní moci a soudců, odvíjí se od platové základny soudců, která je vylíčena výše, platová základna státních zástupců je však o něco nižší, dosahuje 90% platové základny soudců. Tabulka 4 ukazuje platové koeficienty státních zástupců, které se odvíjí od stupně státního zastupitelství a také od počtu let započitatelné praxe. Koeficienty platů se nadále navyšují funkcionářům dle zákona.
Tabulka 4: Platový koeficient se určuje státnímu zástupci
okresního státního zastupitelství |
krajského státního zastupitelství |
vrchního státního zastupitelství |
|
0,88 | 0,96 | 1,05 | do ukončení 5. roku |
1,01 | 1,09 | 1,17 | od počátku 6. roku |
1,14 | 1,26 | 1,33 | od počátku 9. roku |
1,22 | 1,35 | 1,47 | od počátku 12. roku |
1,30 | 1,44 | 1,60 | od počátku 15. roku |
1,35 | 1,53 | 1,68 | od počátku 18. roku |
1,39 | 1,56 | 1,72 | od počátku 21. roku |
1,43 | 1,59 | 1,75 | od počátku 24. roku |
1,46 | 1,64 | 1,80 | od počátku 27. roku |
1,51 | 1,67 | 1,84 | od počátku 30. roku |
Zákon č. 236/1995 Sb. Zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-236
Zákon č. 201/1997 Sb. Zákon o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-201
Sdělení č. 439/2017 Sb. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů soudců podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-439
Sdělení č. 440/2017 Sb. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů představitelů podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-440
Sdělení č. 401/2016 Sb. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů představitelů podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-401
Sdělení č. 402/2016 Sb. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů soudců podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-402
Sdělení č. 329/2015 Sb. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů představitelů podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-329
Sdělení č. 330/2015 Sb. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů soudců podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-330
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 3. ledna 2018 č. 25 o návrhu dalšího postupu ve věci zjišťování a zveřejňování údaje o průměrné hrubé měsíční nominální mzdě fyzických osob v nepodnikatelské sféře Českým statistickým úřadem pro účely zákona č. 236/1995 Sb.
https://apps.odok.cz/attachment/-/down/RCIAAUTF5E9F
[1] Zajímavostí je současná situace, kdy ČSÚ přestal publikovat v metodologických důvodů průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře, v současné době zasedá pracovní skupina, která má určit novou metodiku, podle které bude ČSÚ sledovat platy v nepodnikatelské sféře. Více informací ve zdrojích a zde: http://www.statistikaamy.cz/2016/05/csu-nebude-publikovat-data-za-mzdy-v-nepodnikatelske-sfere/